Bærekraft er ikke bare avgjørende for miljøet. Det er bra for virksomheten.

Bærekraft er ikke lenger bare et begrep som selskaper bruker i lyd- og pressemeldinger.

Bærekraft er ikke bare avgjørende for miljøet. Det er bra for virksomheten.

Det har blitt et viktig element i forsvarlig forretningspraksis. Organisasjoner som unnlater å vurdere bærekraftstiltak, vil miste et konkurransefortrinn.

Når det gjelder teknologi, er bærekraft enda mer viktig for kunder og ansatte. Millenniumsgenerasjonen, som i økende grad blir beslutningstakere og ledere i sine egne selskaper, er svært engasjert i miljøpåvirkningen av kjøpsbeslutninger – både innenfor virksomheten og i privatlivet. Og på tvers av alle aldersgrupper er prisen ikke lenger det eneste aspektet som veileder folks kjøpsbeslutninger – mange mennesker vurderer nå også et merkes bærekraftighetsakkreditiver.

Vi utførte nylig forskning på holdninger til bærekraft, noe som har fått oss til å se i hvilken grad miljømessig og sosialt ståsted har blitt den nye kampplassen for å vinne både hjerter og sinn hos både kunder og ansatte. Våre data antyder at miljømessige og sosiale problemer er viktige for 71 % av menneskene, enten de er i forbrukermodus, tar personlige kjøpsbeslutninger (31 %) eller når de ser på organisasjonene de jobber for (32 %).

COVID-19 har gitt mange bekymringer som til nå har ligget rett under overflaten. Pandemien har økt betydningen av sosiale og miljømessige problemer, og har gjort mange mennesker til en del av viktigheten av dem. Økologiske bekymringer er i stor grad i den sosiale bevisstheten nå. 75 % av de spurte mener at arbeidsgivere bør fokusere mer på sosiale og miljømessige problemer i kjølvannet av COVID-19.

Grønn teknologi hjemme

Etter å ha brukt så mye av tiden vår på å jobbe hjemme, har mange av oss stolt på teknologi som gjorde det mulig for oss å utføre arbeidsoppgavene våre. Ifølge de siste tallene fra det statistiske sentralbyrået i Storbritannia (Office for National Statistics), i april 2020 utførte 46 % av de ansatte noe arbeid hjemmefra. 86 % av de som gjorde jobben hjemmefra, gjorde det som følge av koronavirus.

Hjemmearbeid har presset folk til å begynne å vurdere bærekraften til teknologien for hjemmearbeid. Forskningen vår gjenspeiler dette. 70 % av deltakerne mener at hjemmearbeidsteknologi bør være langvarig, energieffektiv og redusere avfall.

Bedriftene er fortsatt ikke helt der

Til tross for den økte betydningen av bærekraftig og etisk forretningspraksis er det mange selskaper som fortsatt ikke er der. Med kunngjøringen av vaksinasjonen er vi nå på lang vei tilbake til økonomisk oppgang og en eller annen form for normalitet, men det er fortsatt tvil om at virksomheten er klar i en post-COVID-verden. Bare 24 % av beslutningstakerne mener at miljømessige og sosiale konsekvenser er innebygd i planer for å returnere til arbeid og forretningsgjenoppretting.

Likeledes er mange bedrifter usikre når det gjelder viktigheten av miljømessige og sosiale problemer etter COVID-19. Dette understrekes av at bare 33 % av beslutningstakerne mener at økologisk og sosial påvirkning vil være betydelig viktigere etter COVID-19, i motsetning til 75 % av forbrukerne og de ansatte som kjøper fra og jobber for dem.

For de virksomhetene i vår forskning som prioriterer bærekraft, forventer 86 % å se en økning i forretningsresultatet i løpet av de neste fem årene. Virkningen av sterke miljømessige og sosiale akkreditiver vil også bli følt i mindre konkrete forretningsområder og vil drive frem positiv stemning mot merkevarer. 44 % mener at sterke miljømessige og sosiale tiltak har en positiv innvirkning på merkevareoppfatning, 40 % på ansattes lojalitet og 38 % på arbeidsstyrkens produktivitet.

Aldersfaktoren

Interessant nok, når vi ser på forretningsmodenhet, ser vi merkbare forskjeller i holdninger. 4 av 5 oppstartsbedrifter ser på oppfyllelse av miljø- og sosiale påvirkningsmål som en prioritet. Men bare to av tre bedrifter over ti år føler det samme.

Vi la også merke til en endring i meninger når det gjelder bærekraft, avhengig av respondentalder. Selv om bare 63 % av mennesker over 54 år tror at miljømessige og sosiale problemer vil bli mer kritiske etter COVID (sammenlignet med 85 % av generasjon Z), er de den aldersgruppen som rangerer høyest når det gjelder krav om produktbyggingskvalitet (51 %), energieffektivitet (48 %) og redusert avfall (45 %).

Bærekraft vil drive forretningsstrategien

Forskningen vår har avslørt hvordan sosiale og miljømessige problemer vil spille en mer fremtredende og – i noen grad – splittende rolle for forbrukere, arbeidsgivere og ansatte.  Selv om mange forstår at bærekraft ikke bare er en ettertanke, men vil forme retningen til en bedrift og hvordan den appellerer til både kunder og ansatte, vil de som ikke klarer å holde tritt sannsynligvis tape på lang sikt.