«Det grønne valget» - Epsons europeiske bærekraftsrapport for 2021

Epsons europeiske bærekraftsrapport for 2021

«Det grønne valget» - Epsons europeiske bærekraftsrapport for 2021

«Det grønne valget» - Epsons europeiske bærekraftsrapport for 2021

Rapporten viser Epsons tiltak og fremskritt mot bærekraftig endring gjennom teknologisk innovasjon

«Først og fremst er målet vårt å levere det beste innen bærekraftig teknologi for kundene våre.» Yoshiro Nagafusa – president og administrerende direktør, Epson EMEAR.

Epson viser et betydelig fremskritt mot en bærekraftig virksomhet i dag, med utgivelsen av den europeiske bærekraftsrapporten for 2021, Foreta det grønne valget. I tillegg til Epsons investeringer i egen transformasjon tar rapporten for seg nyvinninger – som varmefri teknologi – som vil bidra til at hver enkelt kunde kan oppnå en bærekraftig fremtid.

Bærekraft – ambisjoner og investeringer

«Etter hvert som verden justerer seg etter COP26, fortsetter Epson med sine ambisiøse bærekraftsforpliktelser, investeringer og mål. Vår varmefrie teknologi med lavere karbonavtrykk og mindre avfall vil hjelpe kundene våre når alle arbeider for å oppfylle løftet om et bærekraftig samfunn.», sier Nagafusa.

Epson planlegger å bruke 100 milliarder yen (rundt 770 millioner euro) på bærekraftstransformasjonen det neste tiåret. Dette vil føre til investeringer for å dekarbonisere og lukke ressurssløyfer (maksimere ressursbruken) internt. Eksternt vil Epsons nyskaping redusere miljøpåvirkningen fra kundene og utvikle nye produkter som er bærekraftige.

Bærekraft – forpliktelse

I 2021 har Epson forpliktet seg til å sørge for at de, innen eller før:

  • 2023— vil redusere utslippene i tråd med oppvarmingsmålet på 1,5 grader

  • 2023 – vil oppnå 100 % fornybar energibruk i all drift

  • 2025 –vil nå reduksjon i direkte (19 %) og indirekte (44 %) utslipp

  • 2030 –vil oppfylle FNs mål for bærekraftig utvikling – ved å legge til mål 1, 2 og 16 i forpliktelsene sine i 2021, slik at alle de 17 målene fra FN er i bruk

  • 2050 –vil bli karbonnegative og ikke bruke råmaterialer som ligger under bakken (f.eks. olje, metaller)

Bærekraft – innovasjon

Dagens bærekraftsrapport tar for seg Epsons kundefokuserte og bærekraftsledede nyskapning. Selskapets varmefrie skrivere kan, for eksempel, redusere strømforbruket og CO 2-utslippene med opptil 83 %. Bruk av disse teknologiene i Europa vil kutte 1 milliard kWh energiforbruk i året og 410 000 tonn CO 2. Epsons varmefrie teknologi har inspirert et partnerskap med National Geographic og arbeidet med å reversere tiningen av permafrost og en medfølgende økning i metanutslippene.

Epsons EcoTank-skriveregir på samme måte fordeler i verdikjeden, slik at du ikke trenger blekkpatroner. Til dags dato har EcoTank-skrivere fjernet 1,6 millioner tonn plastbasert rekvistaavfall fra miljøet. Ytterligere gevinster kan ses i Epsons utvikling av ny teknologi for tekstiltrykk, som kan redusere vannforbruket med opptil 90 % og energiforbruket med 30 %.

Epson hjelper også kundene med å lukke ressurssløyfen med PaperLab.Det er verdens første tørre papirproduksjonsprosess som gjør det mulig å resirkulere papir på kontoret – for å redusere vannforbruket og behovet for transport til resirkuleringssentre utenfor lokalene.

Bærekraft – oversikt

Epsons bærekraftsrapport forteller også om selskapets forpliktelse til uavhengige, robuste og internasjonalt respekterte tilsyn.

I 2021 har Epson oppnådd Platinum Status-rangering med EcoVadis, en av verdens mest betrodde plattformer for bærekraft for bedrifter, for andre år på rad. Platinum Status plasserer Epson blant de beste 1 % av bærekraftsutøverne i bransjen for produksjon av datamaskiner og tilhørende utstyr.

Epsons Platinum-rangering anerkjenner selskapets globale initiativer for samfunnsansvar (CSR). I de fire temaene EcoVadis vurderte, fikk Epson den høyeste «Outstanding»-rangeringen for miljøet, samt høye resultater for bærekraftig innkjøp, arbeidskraft og menneskerettigheter og etikk.

Epson har også blitt tildelt Platinum Status hos Responsible Business Alliance (RBA)– verdens største bransjekoalisjon dedikert til samfunnsansvar i globale forsyningskjeder. Platinum Status tildeles kun til selskaper som oppfyller de høyeste standardene for samfunnsansvar. Epson har gjennomgått en omfattende vurdering og vist at de er et selskap som er dedikert til meningsfylt bærekraft og trivsel blant de ansatte.

Det siste året har Epson også:

  • Blitt A-listet hos den uavhengige, non-profit- organisasjonen CDP – og valgt som global leder i forsyningskjeden for andre år på rad.

  • Blitt med i RE100-initiativet gjennom sitt engasjement for 100 % fornybar elektrisitet

  • Handlet etter ISO 9001- og 14001-standarder

  • Blitt inkludert i FTSE4Good Index-serien for det 18. .året på rad

Henning Ohlsson, direktør for bærekraft i Epson Europe, uttaler: «Epsons bærekraftsrapport er mye mer enn en oversikt over årets strategi og fremdrift. Det er en pakt som på sin måte forplikter selskapet til rollen som en uunnværlig partner – og som fornyer teknologi som er bærekraftig slik den brukes i den virkelige verden, ikke bare når vi produserer den. Det er bare ved å se på det store bildet og samarbeide – med vitenskapsfolk, samarbeidspartnere og kunder – at vi alle kan gå over til en virkelig bærekraftig fremtid.»

Den fullstendige rapporten kan ses her [www.epson.eu/greenreport]