Produktiviteten til folk på hjemmekontor påvirkes av mangel på passende teknologi eller utstyr

• 42 prosent av folk på hjemmekontor sier at mangel på passende teknologi eller utstyr har påvirket produktiviteten • 45 prosent er ikke fornøyd med støtten fra arbeidsgiveren mens de jobber hjemmefra

Produktiviteten til folk på hjemmekontor påvirkes av mangel på passende teknologi eller utstyr

Produktiviteten til folk på hjemmekontor påvirkes av mangel på passende teknologi eller utstyr

42 prosent av folk på hjemmekontor sier at mangel på passende teknologi eller utstyr har påvirket produktiviteten

45 prosent er ikke fornøyd med støtten de får fra arbeidsgiveren sin mens de jobber hjemmefra

 

Ny forskning fra Epson* viser at produktiviteten på hjemmekontor har blitt påvirket av en rekke problemer i pandemien, med over to femtedeler (42 prosent) som skylder på mangel på egnet utstyr eller teknologi.

 

Nesten to tredjedeler (60 prosent) sier at mangel på samhandling med andre har påvirket produktiviteten. Andre årsaker inkluderte manglende evne til å fullføre visse oppgaver, sitert av 45 prosent av deltakerne, og generelle arbeidsforhold i hjemmet, sitert av 44 prosent.

 

Heldigvis har ting blitt bedre siden Europas første nedstengning, med nesten tre fjerdedeler (73 prosent) som hevder at de har tilpasset arbeidsplassen sin over tid. 45 prosent sier imidlertid at motivasjonen vil avta etter hvert som hjemmearbeid fortsetter hvis det ikke skjer noen ytterligere endringer. Den samme andelen (45 prosent) sier at de ikke er fornøyd med støtten fra arbeidsgiveren mens de jobber hjemmefra.

 

Ved å reflektere over forskningen sier Deborah Hawkins, leder av Keypoint Intelligence’s Office Group, «Det er en klar kobling mellom mangel på teknologi og produktivitet når man jobber hjemmefra. Det er bra for dem med riktig utstyr, men hvis du mangler riktig kontorutstyr, går det utover produktiviteten.»

 

Det er kanskje mange som krever mer fra arbeidsgiverne sine som et resultat av dette. Faktisk sier 38 prosent at de trenger en ny eller forbedret stol, 35 prosent vil ha en bedre skjerm, og mer enn en fjerdedel (26 prosent) sier at de trenger en ny skriver. Ytterligere 37 prosent sier at de trenger mer eller bedre blekk og toner.

 

Interessant nok forventer hjemmearbeidere fortsatt høye standarder fra arbeidsgivere, der 91 prosent er enige om at hvis en arbeidsgiver leverte ny teknologi til arbeidsplassen, ville de ha forventet at det ville være bærekraftig og miljøvennlig.

 

Utskriftsløsninger fra Epson kan hjelpe arbeidsgivere med å være produktive. Den prisbelønte serien med EcoTank-skrivere uten blekkpatroner bruker varmefri teknologi til å holde energikostnadene nede. I tillegg leveres de med nok blekk til å skrive ut opptil 14 000 sider 1, noe som sparer penger og tid siden det ikke er nødvendig å bytte patroner ofte. Oppsettet er enkelt, påfyllingen er uten søl og er dessuten pålitelig, og gir side etter side med utskrifter av høy kvalitet

 

«Hjemmearbeid er nå normen for mange i Europa, og vil sannsynligvis fortsette utover lokale nedstengninger og COVID-krisen. Men det er ikke lenger noe nytt og spennende, og motivasjonen vil gå ned med mindre bedrifter investerer,» sier Solfrid Dyrrdal Liland fra Epson.

 

«Det er viktig at arbeidsgivere lytter til sine ansatte og iverksetter tiltak for å forbedre oppsettet på hjemmekontor der det er mulig, vurderer de beste verktøyene for jobben og tilbyr dem på hjemmekontor. Teknologien må passe til formålet, være energieffektiv og minimere kostnadene. Bedrifter kan ikke bare stole på de ansattes egen teknologi som en langsiktig løsning hvis de forventer å beholde en motivert og produktiv arbeidsstyrke.» 

 

Uavhengig av at restriksjonene lettes i noen områder, vil hjemmearbeid fortsette på en mye større skala enn før. Det er anslått at 25–30 prosent av arbeidsstyrken vil jobbe hjemmefra flere dager i uken innen utgangen av 2021 [i]. Hjemmekontoret må utvikle seg hvis denne trenden skal være positiv. 

 

Morsomme funn

  • 34 % av menneskene har slått av mikrofonene og kameraene under et møte for å gjøre noe annet, f.eks. for å gå på toalettet
  • 26 % har tatt en telefonsamtale i undertøy eller pyjamas
  • 27 % har ikke tatt seg bryet med å kle på seg hele dagen
  • 64 % har hatt viktige oppgaver eller samtaler avbrutt av ringeklokken
  • 40 % synes at barna deres distraherer
  • 6 % av folk har jobbet i bilen
  • 8 % av folk har jobbet på gulvet

 

*Denne undersøkelsen ble utført av Epson. 1000 eiere av Epson-skrivere som jobber hjemmefra, ble spurt i elleve land (Italia, Storbritannia, Spania, Frankrike, Tyskland, Nederland, Belgia, Sverige, Finland, Norge og Danmark) i januar og februar 2021.