Bruker etiketter i kampen mot de store matkasseaktørene

Epson TM-C3500 - til etiketter og personlig markedsføring

Bruker etiketter i kampen mot de store matkasseaktørene

Nettmat.no har tatt opp kampen mot de store mat-på-døra-aktørene. Etikettskriveren fra Epson brukes til kostnadseffektiv og målrettet markedsføring.

Marked i kraftig vekst

Markedet for mat levert hjem på døren har vokst kraftig de siste årene. Bare de to største aktørene omsatte for cirka 300 millioner i fjor, ifølge Dagens Næringsliv. Thomas Bergo og Frode Amdal har satset alle sparepengene og jobber døgnet rundt for å ta opp kampen.

- Rogaland er Norges matfylke nummer én, med dyktige produsenter og fantastiske råvarer. Lokale råvarer og tett samarbeid med lokale produsenter er fundamentet i konseptet vårt, forteller Thomas og Frode, barndomskompiser og matkassegründere.  

Vokst opp i lokalene – blir fortsatt behandlet som et barn

Ideen ble til rundt middagsbordet julaften 2013 og i april 2015 åpnet nettmat.no med base på næringsområdet Forus i Rogaland. Rimelige lokaler fikk duoen tilgang til hos det tradisjonsrike eggpakkeriet Jonas H. Meling AS som familien til Thomas har drevet siden 1934.

- Jeg er nærmest vokst opp i lokalene og i hele barndommen fått beskjed om å rydde kontorene. Det får jeg – dessverre - fortsatt stadig høre av moren min som driver eggpakkeriet, røper Thomas.

Thomas har lang erfaring fra familiebedriften og Frode er utdannet helikopterpilot. Ingen er altså kokker, men med Stian G. Iversen som tett samarbeidspartner og oppskriftsutvikler er det matfaglige godt ivaretatt og vel så det. Iversen har blant annet bakgrunn som kjøkkensjef ved gourmetrestauranten Cafe de France og erfaring fra kokkelandslaget. Nå jobber han både ved Gastronomisk Institutt og hos Nettmat.no.

Fire matkasser og 300 oppskrifter

I samarbeid med Iversen er det hittil utviklet nesten 300 oppskrifter og det vokser frem nye hver uke til de fire matkassekonseptene som er tilpasset ulike hverdagsbehov og matpreferanser. «Hverdagskassen» er som navnet antyder hverdagsmat. «Tempokassen» er et nytt konsept i bransjen der rettene tar kun fire minutter å tilberede. «SOLO-kassen» er spesialutviklet for single og enslige og «Vegetarkassen» for vegetarianere. Mari Hult har utarbeidet til sistnevnte, og i tillegg til å jobbe som kokk i Nettmat.no driver hun Norges mest leste vegetarblogg, vegetarbloggen.no.

Oppskriftene tar hovedsakelig 30 minutter eller mindre å tilberede og de abonnementsbaserte tjenestene er helt uten bindingstid.

Ekspanderer

- Det har tatt tid å bygge opp en viss kundebase i regionen, men nå har det begynt å løsne. Ved årsskiftet begynte vi også å levere i Oslo og nylig i Bergen og Trondheim. Vi ønsker at hele Norge skal få smake den gode maten vi har her i regionen, sier Thomas.

Bedriften teller nå åtte ansatte, i tillegg til ti innleide sjåfører. Men gründerne tar ikke ut lønn og alt overskudd går til videreutvikling av konseptet.

- Det er ikke blitt noen gullgruve, i alle fall ikke foreløpig. Vi må være kostnadsbevisste og smarte, forteller Frode.

Fikk råd av T.A. Elektronikk

Matkasser med råvarer for opptil en uke innebærer både merking av selve kassen og alle råvarene oppi med blant annet pakkedato og holdbarhet. Frode og Thomas så derfor tidlig muligheter for lavere kostnader, større fleksibilitet og smart markedsføring ved å kjøpe en dedikert etikkskriver, i stedet for å sette bort produksjonen. De søkte råd hos forhandleren T.A. Elektronikk, første firma i Norge som er godkjent Epson Colour Label + Partner.

Epson TM-C3500

Valget falt på Epson TM-C3500 som har separate DURABrite Ultra-blekkpatroner. Det gir lave kostnader fordi man kun må bytte ut fargene som faktisk benyttes. Og via etikettskriverens LCD-skjerm kan man enkelt holde et øye med utskriftstatus og få informasjon om når patronene må byttes.

- Skriver i eget hus gir mer fleksibilitet sammenlignet med å sette det bort til en ekstern leverandør. Vi bruker den medfølgende programvaren til design og skriver ut et par tusen etiketter i uken. Vi skriver som regel ut 400-600 etiketter om gangen og det tar ikke lange tiden, sier Thomas.  

Men i tillegg til matfakta som pakkedato, holdbarhet og produsent, brukes skriveren også som et marketingverktøy.

- Vi lager blant annet etiketter tilpasset årstidene, og ønsker kundene eksempelvis god 17. mai og sommer. Dermed blir matkassene litt mer personlige, forteller Frode.  

På grunn av økt kundepågang har Duoen akkurat ferdigstilt ytterligere 300 kvadratmeter i samme bygg. Det består av lager, kjøkken og butikk der 100-150 kommer innom hver mandag for å hente matkassene sine og handle basisvarer  fra lokale produsenter – også disse med etiketter fra Epson-printeren.