Historisk fotovirksomhet satser med neste generasjons printer

Epson SureColor SC-P10000 spiller en nøkkelrolle i nysatsing

Historisk fotovirksomhet satser med neste generasjons printer

Etter 83 år ved Rådhuset i Oslo har Sturlason AS Polyfoto flyttet til nye lokaler i Stortingsgaten 22 og åpnet nye i Asker. Og i 2010 gjenoppdaget tredje generasjon Sturlason pressearkivet som har ligget i en kjeller på Majorstua i 35 år. Deler av den ble i høst utstilt i selveste Royal Albert Hall.

Røtter fra 1933

Historien om Sturlason AS Polyfoto er like omfattende som den er lang og spennende. Selskapet har røtter tilbake til 1933, da fotograf Svein Abraham Sturlason (1906-1989) overtok det etablerte fotostudioet Polyfoto. På slutten av 30-tallet opprettet han også Sturlasons Pressebyrå og kjøpte opp Myres Pressebyrå. 

Unikt bildearkiv

Pressebyrået ble en stor virksomhet ved siden av fotovirksomheten, og samarbeid og utvekslingsavtaler med pressebyråer i andre land medførte at selskapet fikk tilsendt nyhetsbilder fra disse landene fra 1940- til 1970-tallet, noe som resulterte i et betydelig bildearkiv.

Da Svein Sturlason (1941-) overtok all drift etter sin far i 1972 ble firmaet omorganisert ved å rette hovedfokus på den opprinnelige kjernevirksomheten; portrettfotografering. Pressebyrået ble lagt ned og bildearkivet ble flyttet til en kjeller i Vibes gate i Oslo.  

Oppdaget kulturskatt i kjelleren

Siden 2009 har virksomheten blitt ledet av 3. generasjon Sturlason, Espen Sturlason (1977-). Han begynte å jobbe som fulltidsfotograf i 2001, etter studier ved Nothingham Trent University. For noen år siden bestemte han seg for å ta en titt på bildearkivet som i over tre tiår hadde ligget helt urørt i kjelleren på Majorstuen. Han forventet å finne en liten samling sort-hvitt-bilder, men oppdaget noe helt annet. I arkivskuffer, sinkkasser, skap og papiresker fant han 1-2 millioner bilder innen livsstil, mote, kultur, naturkatastrofer, sport, olympiske leker, statsbesøk, kriger og konflikter.

Historikere har besiktiget deler av samlingen og bekreftet at flere av motivene er ukjente og ikke tidligere publisert. Bildesamlingen er nå anerkjent som kulturskatt og flyttet til Riksarkivet.

I 2014 ble Polyfoto Vintage etablert av Gabriele Sturlason for skille det omfattende arbeidet med pressearkivet og formidlingen av dette fra den ordinære driften. I september ble 60 bilder stilt ut i Royal Albert Hall; Popkultur fra 1960-tallet «swinging London», under tittelen «Back from Oslo with Love». Utstillingen fikk stor oppmerksomhet i inn- og utland, blant annet et innslag på NRK Dagsrevyen.
 

Rigger seg for fremtiden

Sturlason AS Polyfoto har hatt tilhold ved Rådhuset i Oslo siden 1936, og nå har 3. generasjon Sturlason nylig utvidet og rigget virksomheten for fremtiden: Flytting til nye, moderne lokaler i Oslo sentrum og etablering av studio, galleri og produksjon i Asker.

- Butikken ved Rådhuset hadde begrensninger på grunn av byggets alder. Nå har vi fått cirka 120 flunkende nye kvm til studio, galleri, produksjon og rammeverksted. Med dette og nyåpnet studio i Asker har vi posisjonert vår historiske virksomhet for fremtiden, sier Espen Sturlason. 

I de nye lokalene i Oslo skal Polyfoto Vintage ha «gallerivegger» hvor stadig nye oppdagede bilder vil stilles ut, samt i galleriet i Asker.

Ny printer ga bakoversveis og flashback til mørkerommet

Bildekvalitet i absolutt toppklasse er dypt forankret i kulturen hos Sturlason AS Polyfoto. Selskapet har de siste årene blant annet benyttet to storformatskrivere fra Epson, og nylig gått til anskaffelse av den nye, superraske 44-tommersskriveren Epson SureColor SC-P10000. Den er utviklet for fotolaboratorier, foto- og kopieringsbutikker, trykkerier og virksomheter som ønsker en intern løsning. Oppløsning på 600 x 600 dpi og det nye PrecisionCore MicroTFP-skrivehodet, sikrer resultater på øverste nivå, selv under raske utskrifter. 

- Jeg har analog bakgrunn og er oppvokst i mørkerommet. Vi fikk den første digitale fargelaben i 1996, men har alltid måttet jukse og kompensere litt for ønskelige resultater. Jeg fikk bakoversveis da jeg prøvde SureColor SC-P10000 første gang. Det var som å komme tilbake til mørkerommet. Nå er vi i mål og kan levere markedets beste bildekvalitet til kravstore kunder, sier Espen Sturlason.

SureColor SC-P10000 er også meget brukervennlig og driftssikker. Den har presis teknologi for mediemating og et nyutviklet kamerabasert system for stabilisering av papirmating med et medieinduktivt rullesystem.

- Skriveren er smartere enn deg og du kan ikke gjøre feil. Dessuten er hastigheten imponerende og den praktisk talt spyr ut bilder i toppkvalitet. Det er et veldig viktig moment nå som vi stadig får høyere volumer med lokasjoner i både Oslo og Asker, forteller Espen og legger til at han har fått utmerket teknisk bistand fra Per Arnfinn Persen i ProfilData og Interfotos Joakim Fjeld.