Standardisering som ikke går på bekostning av kvaliteten

Kjent for nyskapning

Standardisering som ikke går på bekostning av kvaliteten

Hermitage Academy i County Durham i England har oppnådd den beste rangeringen fra myndighetene. Skolen, som har 1000 elever mellom 11 og 18 år, tilbyr undervisning og læring av høy kvalitet og god oppfølging for elever, foreldre og lærere. Skolen er også kjent for nyskapning: Teknologi støtter læring og forbereder elevene på videre utdanning og karriere.

Standardisering av skriverne

Under et møte med Epson fortalte Andrew Reynolds, leder for IT-støtte, om problemene han opplevde med de eksisterende skriverne på skolen. "Gjennom årene kjøpte vi forskjellige laserskrivermodeller fra en kjent produsent. Administrasjonen av tilbehør var tidkrevende, og vi bestilte ofte for mye. Dessuten hadde skriverne et svært høyt strømforbruk. Vi mente at å satse på én standardskriver ville bedre forholdene. Epson anbefalte oss å prøve WorkForce Pro WP-4015DN."

Etter en omfattende evaluering besluttet vi å erstatte skriverne med 50 eksemplarer av Epsons WorkForce Pro-blekkskrivere. Skriverne brukes i klasserom, på rektors kontor og andre steder på skolen. Andrew sier: "Blekkteknologien i WorkForce Pro-skriverne gir svært god utskriftskvalitet. Skriverne har konkurransedyktige priser og – enda viktigere – er eksepsjonelt rimelige å bruke og vedlikeholde. De er også svært energieffektive, slik at vi oppnår ytterligere besparelser og reduserer miljøpåvirkningen. Skriverne leveres med tre års standardgaranti. Hos mange produsenter ville en garantiperiode med denne varigheten kostet mer enn vi har betalt for hver enkelt Epson-skriver. Standardiseringen av WorkForce Pro har også gjort det mye enklere å administrere blekkbeholdningen, noe som har frigjort tid som kommer bedre til nytte på andre områder."

Skriverne er tilknyttet et nettverk, slik at Andrew kan kontrollere blekknivåer og status for samtlige skrivere uten å forlate kontoret. Skolen er også medlem av Epsons autoriserte program for egenvedlikehold (ASM), der produkter eller deler er tilgjengelige på stedet, slik at IT-avdelingen raskt får tilgang til reservedeler og kan opprettholde kritisk drift ved behov.

Samtlige av skolens Epson-produkter er oppført i en sikker portal. Hvis det oppstår problemer med utstyr, kan Andrew registrere dette på nettet og bytte ut produktet med en erstatning som oppbevares på skolen. Samtidig bestiller Epson umiddelbart et nytt produkt. Tjenesten tilbys uten ekstra kostnader. "Støtten har forbløffende høy kvalitet," sier Andrew.

Ytterligere effektivisering

ASM-tjenesten var en av hovedårsakene til at Andrew også valgte å standardisere skolens projektorer ved å gå til anskaffelse av 50 Epson EB-475W-enheter med ekstra kort projeksjonsavstand. Ytelse, enkel installasjonen og enkel bruk var også viktige faktorer.

Projektorene er veggmonterte og produserer bilder med en lysstyrke på 2600 lumen både for hvitt og farget lys, naturtro farger og dype svarttoner – selv i dagslys. Ettersom projektorene har ekstra kort projeksjonsavstand, skygger læreren ikke for bildet og slipper også å blendes. Selv under forhold med mye lys er bildet på opptil hundre tommer fortsatt klart og lett å se fra forskjellige posisjoner i klasserommet. Projektoren har også integrert høyttaler, slik at det ikke kreves tilleggsutstyr. Ved hjelp av Epsons EasyMP™-programvare er det lett å knytte projektorene til et nettverk. Dermed kan Andrew konfigurere projektorene eksternt – for eksempel å angi at alle enhetene skal slås av om natten. Han setter også pris på at projektorene leveres med alle komponenter som kreves for installasjon.

Han sier: "Før betalte vi en AV-installatør for å sette opp projektorene. EB-475W-projektorene klarer vi å installere selv – det er veldig lett og eliminerer også en betydelig utgift. Det er også en stort pluss å kunne endre innstillingene på alle 50 projektorene eksternt – slik sparer vi mye tid."

Projektorene er en viktig støtte for undervisningen og benyttes i alle klasserom på skolen samt i samlingsrom. Klassen kan se innhold fra nettet – kontrollert fra lærerens PC eller bærbare PC – Blu-ray-spillere samt innhold fra bøker eller annet undervisningsmateriell ved hjelp av dokumentkameraer. Ettersom projektorene er i kontinuerlig bruk, er garantien på stedet også ekstremt viktig. Den dekker også nye lamper. "Dette er en gjennomarbeidet tjeneste som tilbyr støtten som skoler trenger for å redusere nedetiden for undervisningsverktøy vi er svært avhengige av," sier Andrew.

Store utskrifter – kraftig ytelse

Bruken av Epson-teknologi på Hermitage Academy begrenser seg ikke til WorkForce Pro-skrivere og projektorer med ekstra kort projeksjonsavstand. "Disse måtte være store, og da vi se etter en storformatskriver, fremsto Epson igjen som det selvskrevne alternativet," sier Andrew.

Hovedkriteriene for kjøpet var utskriftsstørrelse, utskriftskvalitet og driftskostnader. Vi fikk låne en testskriver – den profesjonelle 44-tommers-skriveren Epson Stylus Pro 9890. Denne skriveren er utviklet for fotografer og kunstnere og produserer naturtro utskrifter med nøyaktig fargegjengivelse på kort tid. Vi ble umiddelbart imponert.

"Utskriftskvaliteten er forbløffende," sier Andrew. "Med en papirrull på 30 meter ganger 44 tommer kan vi skrive ut enorme bilder. Vi kan kontrollere tilgangen til skriveren, noe som gjør det enklere å sikre at folk bare skriver ut det de virkelig trenger. En storformatskriver er åpenbart en større investering for oss, men driftskostnadene er lavere sammenlignet med standardskrivere på grunn av stordriftsfordelene knyttet til større blekkpatroner med høy kapasitet. Slik blir de faste kostnadene mer håndterbare for skoler.

Ved å innføre en ren Epson-løsning for skrivere, projektorer og storformatskrivere til daglige oppgaver har Andrew Reynolds bidratt til å redusere driftskostnadene og spare tid som kommer bedre til nytte på andre områder. Avslutningsvis sier han: "Kvaliteten på alt Epson-utstyret vi bruker, er førsteklasses. Alt utstyr brukes regelmessig overalt på skolen. Vi har heldigvis nesten ikke opplevd problemer, men når de først oppstår, er vi dekket av serviceavtalen og får raskt byttet delen eller produktet på stedet. At tjenesten og støtten inngår i kjøpet, er helt fantastisk. Dette var den utløsende faktoren da jeg valgte en ren Epson-standardløsning. Dette har spart meg mye tid, og som andre IT-ledere innenfor utdanning vil si seg enige i, er ikke tid det vi har mest av."