Play
80-års reise

Epson oppsto fra naturens storslagenhet langs bredden av Suwa-innsjøen.

Vår forbindelse med dette økosystemet driver virksomheten vår.
Teknologier som driver utviklingen av innovative nye produkter må bidra til et blomstrende miljø.
Epsons unike, effektive, kompakte og presise teknologier representerer denne filosofien. Det ligger i vårt DNA.
Vår historie med kreativitet og utfordringer stammer fra montering av klokkekomponenter, som førte til utvikling av teknologier som er ansvarlig for mange produkter som var de første i verden.

Fra skrivere og projektorer til roboter og teknologi du kan ha på deg, teknologiene våre forbedrer liv over hele verden.
I 2022 feirer vi i Epson vårt 80-årsjubileum. Vi lover å fortsette å betjene samfunnet og planeten vår, og skape en bærekraftig fremtid som beriker folks liv overalt.

Yasunori Ogawa

President, Seiko Epson Corporation

Melding

Seiko Epson Corporation feirer sitt 80-årsjubileum i 2022. Vi ønsker å uttrykke oppriktig takknemlighet til våre mange kunder og interessenter for deres støtte.

Epson, som ligger ved bredden av Suwa-innsjøen, startet reisen sin som produsent av klokkedeler. Selskapets grunnlegger forpliktet seg aldri til å forurense Suwa-innsjøen, og vi fortsetter å hedre løftet hans til i dag.

Epson har alltid utøvd kreativitet og utfordret oss selv til å levere produkter og tjenester som overgår forventningene til våre kunder over hele verden ved å dra nytte av den effektive, kompakte og presise teknologien vi har utviklet og forbedret siden selskapet ble grunnlagt i 1942.

I mars 2021 oppdaterte vi vår bedriftsvisjon, Epson 25, og driver nå under Epson 25 Renewed, som definerer «oppnå bærekraft og berike lokalsamfunn» som vårt mål. Tidligere søkte vi å bruke våre sterke teknologier til å skape innovative produkter. Fremover vil vi også bruke teknologiene våre for å løse samfunnsmessige problemer, spesielt med fokus på å overvinne globale miljøutfordringer.

Jeg tror at vårt formål som et selskap er å bidra til samfunnet og til de ansattes lykke. Jeg mener også at de to er uatskillelige. Å ta vare på våre ansatte og bidra til samfunnet vil skape tillit og stolthet internt som vil drive oss til å bidra ytterligere til samfunnet.

Vi vil fortsette å samarbeide med våre mange interessenter for å løse samfunnsmessige problemer, oppnå bærekraft og forbedre livskvaliteten rundt om i verden.

Kapittel 1

Suwa, der det begynte. Leksjoner fra naturen.

Alle har sin hjemby.
Det har vi også.
Suwa, i hjertet av Japan.
Historien vår begynte i et gammelt miso-lager
fra visjonen til Hisao Yamazaki og hans ni ansatte.
Vi vokste opp her omgitt av Suwa-innsjøen
og høylandet i Yatsugatake-fjellene.
I dag er vi inspirert av dette landet.

Suwa har lært oss mye.
En måte å leve i harmoni med naturen,
som vi har ført videre i generasjoner.
Innbyggerne har levd og blomstret
i dette tøffe miljøet
som observerer sprekkene i Omiwatari-skruisen
på isoverflaten av Suwa-innsjøen.
Her trenger vinterkulden inn i alt,
en hardhet som forfedrene våre forstod.
Men i stedet for å dra, levde de av landet,
feiret jorden, naturen og Suwa,
og levde i harmoni med innsjøen og fjellene.

Denne livsstilen var naturlig da, og er naturlig for oss i dag.
Dette er håndverkets ånd og inspirasjonen bak kvaliteten vår.

Artikkel

Begynnelsen: Suwa-innsjøen, Nagano-prefekturet.
Produkter laget i harmoni med naturen

For åtte tiår siden begynte Epson på reisen sin ved å montere klokkekomponenter.

Nagano-prefekturet i Japan har frodig flora, de majestetiske toppene i de japanske alpene og et variert dyreliv. Her lanserte Daiwa Kogyo – forløperen til Epson – virksomheten sin den 18. mai 1942 fra bredden av Naganos største innsjø, Suwa-innsjøen.

Innbyggerne i området har lenge æret innsjøens naturlige omgivelser, og bodd i landsbyer og på fjell med takknemlighet for rikdommen landet ga. Suwa-innsjøen innkapsler naturens skjønnhet og vanskeligheter – og det hellige ved miljøet. Et miljø som lenge har forsørget menneskene i Suwa. For over 2000 år siden, i Jomon-perioden, fisket innbyggerne Suwas farvann og brøt isen for å transportere den over innsjøen. I mange år var Suwa-innsjøen sentral for daglig overlevelse.

Kalde, tøffe vintre hindret landbruk, så Suwas innbyggere støttet seg på jakt og fjellmat for næring, og lærte å leve med landet. Et nært forhold som fremdeles eksisterer i dag. Innbyggerne i Suwa var pionerer som respekterte miljøet.

I dag sysselsetter Epson rundt 77 000 mennesker over hele verden, og globale bedriftssalg overstiger én billion yen. Men selskapet startet reisen sin fra et gammelt, konvertert miso-lager, ved å montere klokkedeler.

Rent vann og frisk luft var perfekt. Det rene vannet og den friske luften skapte det perfekte miljøet for å produsere presisjonsinstrumenter.

Men regionen var aldri rik, og Hisao Yamazaki, selskapets grunnlegger, så potensialet på stedet der råsilkeindustrien en gang blomstret. Han forestilte seg en ny industri som ville gi ny vitalitet til området og livene tilbake til lokalbefolkningen. Yamazaki kom tilbake til Suwa for å ta over familiebedriften.

Sammen med Suwas borgermester og andre fremtredende forretningsledere, henvendte Yamazaki seg til Shoji Hattori, administrerende direktør for Daini Seikosha (nå Seiko Instruments) med prospektet å utvikle flere presisjonsinstrumenter.

Gruppen mente at Suwas klima var som Sveits, med lav sommerfuktighet, så det ville være et perfekt miljø for en presisjonsindustri. De mente at Suwa kunne være Østens Sveits, og begynte med klokkemonteringsdrift. Selskapet hadde bare ni ansatte.

Hisao Yamazakis visjon lever fortsatt i dag.

Yamazakis lidenskap for å etablere en japansk klokkeindustri førte til at han samlet deler på slutten av 1940-tallet. Hvis han manglet visse deler, laget han dem. Innen 21. januar 1946 hadde han delene til å montere fire klokker, som ble fullført neste dag etter en kveld med montering.

Bare to av de fire klokkene fungerte, men dette ville bane veien med en etos for eksperimentering som lever videre hos Epson i dag.

Yamazaki viste sterk besluttsomhet ved å erklære: «Jeg skal legge hjertet og sjelen min inn i dette. Vi må alle komme sammen for å sikre at denne virksomheten slår rot her.»

Denne emosjonelle hilsenen inspirerer fortsatt Epson i dag. Senere ville Shoji Hattori, som siden ble leder, beskrive Yamazaki som en mann med integritet og innsatsvilje. Yamazakis holdning gjennomsyrer fortsatt Epsons bedriftskultur.

Kapittel 2

Hos Seiko Epson vier oss selv til å bidra til miljøet under produksjon av produktene våre.
Det er løftet vi har gitt til Suwa.

Opprinnelsen vår er fra et land omgitt av naturens storslagenhet, med en innsjø rett foran oss. Selv de av oss som bare kjente til dette stedet, forstod enkelt miljøets skjønnhet. Selskapets grunnlegger, Hisao Yamazaki, lovet aldri å forurense Suwa-innsjøen, men å bevare dens skjønnhet. Naturen er ømfintlig og sårbar til tross for sin majestetiske natur, og uansett hvor mesterlig vi skaper, reduseres verdien vår hvis vi ødelegger naturen.

Vi ble født i harmoni med lokalsamfunnet vårt og naturen vår. Suwa-innsjøen dukket opp av tektonisk aktivitet for millioner av år siden. Naturligvis har Suwa sin fortid og nåtid. Yamazaki ga sitt løfte til Suwa-innsjøen i bytte mot evnen til å produsere i området. Som et resultat har hans visjon overlevd generasjoner og produsert våre verdier. Uten natur ville ikke virksomheten vår være mulig.

Når vi ser oss rundt, ser vi prektige trær som når høyt opp i himmelen. Lytt nøye og hør liv overalt rundt deg. Selv i dag er Suwa-innsjøen strålende. Naturens rikdom på rett sted og til rett tid. Håndverket vårt har nådd hvert hjørne av verden, og vi fortsetter å skape samtidig som vi takler de tøffeste globale problemene.

Produksjon i harmoni med naturen.

Fra det tidspunktet vi ble grunnlagt, har oppdraget vårt vært å bidra til miljøet vårt og produsere i harmoni med naturen.

«Vi må aldri forurense Suwa-innsjøen.» Dette er ordene til grunnleggeren vår, Hisao Yamazaki. For å utvikle virksomheten vår på disse kystområdene i naturen utviklet vi et harmonisk forhold med lokalsamfunnet og jobbet for å bevare miljøet – dette var oppdraget vårt fra starten av.

Vi rengjør avløpsvannet vårt for å bevare Suwa-innsjøn, og på 1970-tallet satte vi opp interne, frivillige miljøstandarder som var strengere enn de juridiske og regulatoriske grensene for å hindre forurensning.

Som produsent vil det å skape og levere nye produkter ofte ha negativ innvirkning på miljøet. Likevel har det å balansere miljøvern med drift alltid vært kjernen i virksomheten vår hos Seiko Epson. Det er en kultur overført fra generasjon til generasjon, som har forblitt intakt etter hvert som den globale virksomheten vår utviklet seg og ble utvidet.

Teknologi og informasjon har liten verdi uten menneskelighet og kreativitet.

På 1980-tallet, når bevissthet om risikoen for ozonlaget ble en sak, ble Seiko Epson det første selskapet i verden som forpliktet seg til å bli CFC-fritt. Tsuneya Nakamura, en tidligere administrerende direktør, sa: «Vi kan ikke bruke noe som vi vet skader miljøet. Teknologi og informasjon har ingen verdi i seg selv, men blir bare nyttig og verdifull gjennom menneskelighet og kreativitet i hendene på mennesker som bruker dem.» I 1992 oppnådde selskapet en fullstendig eliminering av spesifiserte CFC-er i Japan, og det påfølgende året oppnådde vi dette på verdensbasis.

Nakamura sa: «I fravær av et effektivt alternativ gikk våre CFC-frie aktiviteter videre uten klare utsikter for suksess, og utfordret hva som er mulig. Vi mottok US Environmental Protection Agency’s Stratospheric Ozone Protection Award, som jeg aksepterte i Washington på vegne av alle våre ansatte. Dette var en minneverdig opplevelse.»

Åtti år etter opprettelsen vår forblir troen og verdiene våre urokkelige. I 2016 lanserte vi PaperLab A-8000, et papirproduksjonssystem for kontorer, som ødelegger konfidensielle papirdokumenter og resirkulerer papiret i en tørr prosess, og bevarer dermed en verdifull ressurs, vann.

Vi har inkludert bærekraft i vår langsiktige visjonsuttalelse. Miljøvisjonen vår 2050 sier at vi vil bli karbonnegative og fri for underjordiske ressurser – et opphøyd mål som vi har til hensikt å oppnå.

Hvilke sosiale problemer kan vi løse gjennom teknologien vår?

Som et lite selskap født fra et område rikt på natur som har vokst gjennom sameksistering med lokalsamfunnet, fortsetter vi å jobbe med å løse sosiale problemer i dag.
Ideene som har veiledet selskapet vårt siden dets begynnelse, forblir stabile innenfor vår nåværende ledelsesfilosofi, som vi uttrykker som «Verden er vår venn».

Kapittel 3

Vi ga verden nøyaktig tid.

Det viktigste prosjektet vårt begynte i 1959. Prosjekt 59A ville redefinere horologi, fra mekaniske klokker til nye teknologier. Målet: Skape neste generasjons svært nøyaktige klokker for å endre sportskonkurranser. Dette ville føre til verdens første kvartsur og også til de kompakte, effektive og presise teknologiene våre. En tankegang som vi fortsatt opprettholder i dag.

Det hele startet med en drøm om å forandre verden. Vi konkurrerte i den internasjonale klokkekonkurransen i Sveits, toppen av mekanisk klokkeproduksjon. Det første forsøket i armbåndsurdivisjonen mislyktes, men det drev oss til å gå videre. Takket være de ansattes utrettelige innsats oppnådde vi mer nøyaktige klokker og fikk med oss noen av verdens beste priser.

Men for oss handler det ikke om belønninger. Det handler om å levere nøyaktig tid til mennesker over hele verden. Derfor skapte vi kvartsteknologien vår, frukten av vår søken etter kompakte, effektive og presise teknologier, tilgjengelig for verden. Denne patenterte teknologien dekker hele verden og gir alle mer nøyaktig tid. Vi mener at tiden ikke tilhører noen enkeltperson; vi har alle en rett til den. Det har gått mange år siden da, men vår søken etter kompakt, effektiv og presis teknologi fortsetter.

Omfattende klokkeproduksjon. Utfordringen om å bli den beste krever nøyaktighet. Svaret på denne utfordringen var effektive, kompakte og presise teknologier.

Tankegangen bak effektive, kompakte og presise teknologier.

Selskapets tankegang har alltid vært å skape og produsere produkter med teknologi som sparer energi, tid, innsats og plass.

Klokker fra midten av det 20. århundre krevde mer kraft, var større og mindre nøyaktige enn dagens klokker. Målet var å gjøre dem mindre, mer nøyaktige og mer effektive.

Som et resultat av dette leverer Seiko-klokker bekvemmelighet og gjør livet mer fargerikt. Epson-ansatte jobber for å mestre effektive, kompakte og presise teknologier, og bringer disse kvalitetene til produkter og verden.

Etter 1945 startet Daiwa Kogyo og Suwa-anlegget i Daini Seikosha – som fusjonerte til Suwa Seikosha i 1959 – en fullskalaproduksjon av armbåndsur. I 1959, takket være noen fremragende ingeniører, utviklet selskapet Japans første opprinnelig designede armbåndsur, Marvel. Japanerne vurderte det som en utrolig bragd for nøyaktighet og kvalitet, og Marvel dominerte de første fem plassene på Japan’s Ministry of International Trade and Industry’s Quality Comparison Testing Board for the Assessment of Domestic Timepieces.

Innen 1958 dominerte selskapet de første ni plassene på Quality Comparison Testing Board for the Assessment of International Timepieces. Seiko Epson, som aldri var fornøyd med status quo, ønsket imidlertid å bli den globale lederen.

Prosjekt 59A og fødselen av verdens første kvartsarmbåndsur.

Denne hendelsen markerte starten på effektive, kompakte og presise teknologier. Prosjekt 59A (den interne betegnelsen) ville bli klokken som ville endre klokkeproduksjon.

Navnet viser til året 1959, og «A» markerer prosjektets betydning. Det startet med tre forslag: en elektronisk stemmegaffelklokke, et område hvor et annet selskap allerede hadde ledelsen, en klokke med et elektrisk balansehjul og et kvartstidsur, som var omtrent størrelsen på et skap på den tiden.

De to første forslagene hadde kritiske svakheter, så innsatsen gikk inn i kvartstidsuret, som ville endre horologiens retning. De første kvartsklokkene vi utviklet, var fremdeles på størrelse med bordklokker, men selskapet begynte å melde på klokker til Neuchâtel Chronometer Competition i Sveits, som fastsetter standarden for klokker. Samtidig som selskapet stadig strebet etter å redusere størrelse og forbedre nøyaktighet, begynte det å vinne priser for de marine kronometer- og tavlekategoriene, noe som viste verden et nytt nivå av standarder. Mens selskapet raffinerte teknologi gjennom Observatory Chronometer Competition, reduserte det størrelse og strømeffektivitet ytterligere gjennom praktiske bruksområder som observasjonsteamet i Antarktisk og Shinkansen-høyhastighetstoget. Innen 1969, ti år etter 59A-prosjektet, introduserte Seiko verdens første kvartsarmbåndsur, Seiko Quartz Astron 35SQ.

Med automatisering innen produksjon og utvidelse, som førte til masseproduksjon på en global skala.

Seiko Epson vendte fokus mot produksjon for et øyeblikk og effektiviserte design, arbeidsfordeling (samlebånd) og automatisert montering på midten av 1960-tallet, da høy presisjon krever høy koordinering. Opprinnelsen til våre nåværende produksjonsløsninger – eller robotikk – er en automatisert teknologi. I 1983 begynte selskapet med eksternt salg av presisjonsmonteringsroboter, og i 2009 hadde arbeidet utvidet seg. Senere kom de kompakte 6-akse-robotene, som ga optimal ytelse for presisjonsmontering av små deler.

Etter hvert som automatiseringen utviklet seg innen klokkeproduksjon, ble Seiko Epson en global leder innen produksjon av armbåndsur.

Teknologi finnes for å betjene alle, ikke noen få utvalgte

Selskapet fortsatte ikke bare å utvikle kvartsklokketeknologi, men fulgte også fremskrittene innen nøyaktighet i mekaniske klokker, og rivaliserte mot noen store navn i Neuchâtel Chronometer Competition. I 1964 meldte Seiko på sin første mekaniske klokke, og fikk en dårlig 144. plass.

Men det dårlige resultatet inspirerte til forbedring, og i 1968 på Geneva Observatory Chronometer Competition dominerte Seiko de øverste plassene i kategorien mekanisk armbåndsur. Denne innsatsen verifiserte presisjonsteknologien vår. Blant vinnerne var Kyoko Nakayama, den første kvinnen som holdt tittelen Contemporary Master Craftsperson og den første kvinnen i konkurransens lange historie som deltok og vant regulator-premien.

Høy-presisjonskonkurranser er som F1-konkurranser og skiller seg fra kommersielle produkter. Teknologien og ferdighetene brukt til å utvikle klokker kom til live i Grand Seiko-merket for å gjøre bedre produkter tilgjengelige for flere mennesker.

Vi reserverte ikke teknologien for å utvikle kompakte, effektive og nøyaktige klokker for noen få utvalgte. I stedet gjorde vi teknologien tilgjengelig slik at alle kunne nyte nøyaktige klokker i verdensklasse. Resultatet var kvartsarmbåndsur, en teknologi utviklet i Japan, spredt over hele verden, som satte nøyaktig tid på håndleddene til den globale befolkningen.

I dag er Seiko Epson stødig i sin tro på at teknologi alene ikke løser problemer; tankegangen til ansatte gjør det.

Kompakte, effektive og presise teknologier reduserer miljøpåvirkningen, og denne selskapsholdningen har utvidet seg til å gi tillit og håp til ikke bare ansatte, men også lokalsamfunn over hele verden.

Kapittel 4

Hvis den ikke eksisterer, vil vi lage den.
Japan var opphisset. Vi hadde markert seierens tid.

Det prestisjetunge internasjonale sportsarrangementet i 1964 fylte landet med spenning. Utøvere fra hele verden hadde trent og viet livene sine til denne dagen. Timer, minutter og sekunder bestemmer seire og tap. Vi er tidens voktere. Og vi gir verden beskjed med slagordet «Et skritt videre enn tidligere tidtakingsenheter".
Verden feiret denne nye nøyaktigheten og hastigheten, som markerte en ny ære innen tidtaking for lekene. Og denne suksessen ville føre til utskriftsinnovasjoner som ville forandre verden, inkludert den første kompakte, lette digitale skriveren og kvartsklokken.

Vi utviklet og produserte kompakte, effektive og presise teknologier påkrevd for å produsere kvartsklokkekomponenter helt annerledes enn det verden noensinne hadde sett. Det er aldri enkelt å skape noe fra bunnen av.

Én fra null. To fra én. Avstanden er den samme, men forskjellen er stor. Noen sier at Suwa og landet rundt innsjøen dukket opp fra landgjenvinning i Edo-perioden. Menneskeheten skapte også dette området. Vi skaper det som ennå ikke er skapt. Denne ånden er drivkraften bak produksjon hos Epson.

Hvis det ikke eksisterer, lager vi det.
Det er denne atmosfæren av kreativitet og utfordring, som gir opphav til mange av verdens første.

Fra klokker til skrivere: den lite kjente historien til Seiko Epson.

Nå i 2022 kjenner mange Seiko Epson – eller bare Epson – for deres skrivere og projektorer.

Seiko Epson har sine røtter innen klokkeproduksjon, men ikke mange vet hva som førte til Epsons forretningsutvidelse. Det internasjonale sportsarrangementet i 1964 der Seiko ble offisiell tidtaker, var et vannskille for selskapet.

Måling og registrering av løpsresultater raskt og nøyaktig

Vitenskap var temaet for dette arrangementet, og Seiko, med slagordet «Et skritt foran tradisjonell tidtaking», ble valgt som offisiell tidtaker. Epson, et selskap i Seiko-gruppen som på dette tidspunktet het Suwa Seikosha, spilte en rolle i lekene. Selskapet hadde utviklet et krystallkronometer basert på kvartsklokketeknologi fra 59A-prosjektet. I tillegg utviklet selskapet, og for en tid markedsførte, en utskriftstidtaker. Denne digitale kvartsstoppeklokken av oscillatortype tilbød elektronisk tidtaking, et digitalt display og et utskriftsalternativ.

Disse innovasjonene banet vei for enestående hastighet og nøyaktighet, og selskapets tidtakingsvirksomhet blomstret. Ordene «for første gang klaget ingen over tidtakingen» sa alt.

Denne suksessen ble fulgt av verdens første kompakte, lette digitale skriver, EP-101 (1968). Året etter ble verdens første kvartsklokke, Seiko Quartz Astron 35SQ, lansert.

Utvikling av EP-101

I årene etter sportsarrangementet i 1964 hadde selskapet en overgang til å bli en omfattende produsent som håndterte egen markedsføring, salg og service. På slutten av 1960-tallet, da elektroniske skrivebordskalkulatorer først dukket opp, fokuserte selskapet på små skrivere som hadde potensielle bruksområder i kalkulatorer. Resultatet var kommersialiseringen av EP-101, i 1968.

EP-101 markerte en ny epoke innen digital utskrift. Skriveren var lett og liten nok til å passe i håndflaten. Dessuten brukte den bare 1/20 av strømmen til konvensjonelle skrivere. Epson utviklet skriveren i ånden av: «Hvis det ikke eksisterer, bør vi lage det». Dette konseptet i informasjonsutstyrsfeltet ble en mulighet til å utøve selskapets kompakte, effektive og presise teknologier dyrket gjennom klokkeproduksjon. EP-101 overgikk forventningene, og solgte totalt 1,44 millioner enheter.

Utviklingen av EP-101, en utskriftstidtaker som ble brukt til å raskt og nøyaktig ta tiden på internasjonale sportsbegivenheter, startet det som nå er selskapets kjernevirksomhet: utskriftsløsninger.

Aldri fornøyd med status quo. De høyeste standarder for håndverk.

Utfordringen med å utvikle et kvartsarmbåndsur fortsetter. Målet var å redusere en kvartsklokke til størrelsen av et armbåndsur, for å spare plass og strøm. For å oppnå dette målet måtte selskapet overvinne mange hindringer. Det måtte spesifikt produsere en krystalloscillator, elektroniske kretser og motor i størrelser som ikke eksisterte. Til syvende og sist lagde Epson dem internt, siden det å skaffe dem fra eksterne kilder ville skape et nytt sett med problemer.

I 1969 introduserte selskapet verdens første kvartsarmbåndsur, Seiko Quartz Astron. Dette innledet en ny æra for tidtaking som ville følges av mange andre prestasjoner og anerkjennelser, inkludert en prestisjetung IEEE Milestone Award (2004) og Heritage of Future Technology (2018 og 2019), som anerkjente selskapets bidrag til teknologisk utvikling for verden. Blant prestasjonene var den første digitale LCD-kvartsklokken med et sekssifret display, lansert i 1978.

Alle produktene representerer innovasjon, fra utskriftstidsuret og EP-101 til kommersialiseringen av kvartsuret. Hvis noe ikke eksisterer, lager vi det selv. Denne ånden av kreativitet og utfordring har aldri vaklet og forblir den dag i dag.

Kapittel 5

Ånden av kreativitet og utfordring lever videre.
Alltid, og for evig, med deg.

Den første digitale skriveren, EP-101, brakte ny verdi til verden.
Navnet vårt, Epson, gjenspeiler ønsket vårt om å lage skrivere som følger i EPEP-101s fotspor. Barn av EP-en eller EP-SONs. Siden den gang har vi levert mange av disse barna inn i verden, ikke bare i Japan.

Vi plantet røttene for en kultur av hjemmefotoutskrift og skapte en kultur med storskjermpresentasjoner. Men utover hvert toppmøte ligger det mer. Innsats er ikke ting som skal avgjøres av andre. De er våre å bestemme.

Uansett æra må vi kjempe videre. Hjemme, på kontoret, innen handel og industri og overalt må vi ta utfordringen med å lukke ressurssløyfer og tilføre ny verdi til det som har blitt brukt. Vi bruker det vi trenger, når vi trenger det, og bare den mengden som er nødvendig.
Vi kom fra Suwa, Nagano. Som forgjengerne våre åpnet veien mot en ny verden, vil vi også være i forkant av en vei mot fremtiden, oppnå bærekraft og berike lokalsamfunn.

Epson jobber for å løse samfunnsproblemer over hele verden.

Løsninger på global skala for å nå så mange mennesker som mulig.

Epsons visjon er å bruke nye teknologier for å løse verdens problemer og gjøre drømmer til virkelighet.

I 1975 etablerte vi Epson-merket med et mål om å utvikle nye skrivere og annet informasjonsutstyr og gå inn på det globale markedet. Merkenavnet gjenspeiler vårt ønske om å fortsette å skape mange produkter og tjenester, eller «sønnene» til EP-en på en rekke områder, akkurat som den digitale skriveren EP-101, som var en stor hit, ga kundene våre ny verdi.

Samme år etablerte vi det første utenlandske salgskontoret vårt Epson America Inc. I dag har Epson et verdensomspennende salgsnettverk og leverer produkter til mennesker over hele verden.

Utskriftsinnovasjonen som startet med EP-101 førte til Epson Stylus Color, verdens første fargeblekkskriver. Produktet har en oppløsning på 720 ppt og etablerte farge- og fotoutskriftskulturen for hjemmet. I 1989 lanserte vi VPJ-700 LCD-projektoren, og siden den gang har vi skapt og fremmet en presentasjonskultur på storskjerm som bruker projektorer. I dag strekker Epsons kompetanse seg utover utskrift og projeksjon. Innovasjonene våre har revolusjonert produksjon. Sensorteknologien vår forbedrer liv. Forskningen vår skaper løsninger for miljøproblemer. Epson leverer ny verdi til verden.

Utskiftsinnovasjoner

Epson begynte å utvikle én av sine kjernebedrifter, blekkskrivere, i 1978, med piezoteknologi for skriverhoder – nøkkelteknologien i Epsons blekkskrivere. Metoden bruker ikke varme til å slippe ut blekk, slik at skrivehodene er mer holdbare og opprettholder overlegen ytelse lenger. Fremskritt innen piezo-teknologi førte til PrecisionCore-skrivehodeteknologi, som leverer slående bildekvalitet med betydelig høyere hastigheter samtidig som den bruker lite strøm. Denne kjerneteknologien muliggjør en lang rekke bruksområder i hjemmet, på kontoret, i industrien og i næringslivet.

Teknologien vår

Piezo-metode ved starten av utskriftsinnovasjon
Den kontinuerlige utviklingen innen teknologi og samfunnsbidrag

Piezo-metode ved starten av utskriftsinnovasjon
Den kontinuerlige utviklingen innen teknologi og samfunnsbidrag

Epsons proprietære Micro Piezo-blekkskriverteknologi

Epsons Micro Piezo-skrivehoder er kjernen i alle Epsons blekkskrivere. Denne unike teknologien har vært drivkraften bak veksten i Epsons utskriftsløsningsvirksomhet.

Blekkutskrift oppnås ved å overføre ultrafine blekkdråper direkte på medier som papir. Opprinnelig var den vanligste blekkutskriftsteknologien termisk blekkstråleutskrift, som bruker varme til å slippe ut blekkdråper. Epson valgte imidlertid å fokusere på piezoelektrisk teknologi og har fortsatt å innovere teknologien siden den gang.

Piezoelektiske-skrivehoder slipper ut blekk mekanisk i stedet for ved oppvarming. Piezoelektriske elementer som endrer form når spenning påføres, gir den mekaniske kraften. Siden de ikke varmer opp blekket, er piezoelektriske systemer kompatible med et mye bredere utvalg av blekk og langt mer holdbare enn termiske systemer. Piezoelectric-skrivehoder kontrollerer nøyaktig og nøyaktig deponeringen av blekkdråper for å levere både enestående bildekvalitet og høye hastigheter.

Epsons første blekkskriver, IP-130K (kjent som SQ-2000 utenfor Japan), ble lansert i 1984. Det var et piezoelektrisk system og ble godt mottatt for forretningsbruk. Epsons innsats for å fremme de piezoelektriske skrivehodene kulminerte i utviklingen av proprietær Micro Piezo-teknologi.

Veien til utviklingen deres var ekstremt bratt og vanskelig, men Epsons FoU-team overvant de mange utfordringene og hindringene underveis.

Den første klare veien til starten av Micro Piezo-teknologi

Rundt 1980 vokste Epsons utskriftsvirksomhet raskt. Vekst ble drevet av TP-80, selskapets første matriseskriver (1979) og MX-80, en skriver for personlige datamaskiner (1980).

Markedslandskapet endret seg imidlertid plutselig da en konkurrent lanserte en laserskriver i 1984. Punktmatriseskriverne kunne ikke matche kvaliteten og hastigheten til disse laserskriverne. Epson anerkjente umiddelbart trusselen mot virksomheten sin og reagerte med en følelse av at det hastet.

I løpet av noen år ville Epson komme over en tilfeldig ledetråd som ville gjøre det mulig for selskapet å overkomme trusselen. Ledetråden involverte piezoelektrisk teknologi. I 1989 foreslo et europeisk selskap å bruke piezoelementer som aktuatorer for å drive skrivehodene i punktmatriseskrivere. Det var da et medlem av Epsons utviklingsteam som var til stede på møtet, kom opp med ideen om å bruke piezoelektriske elementer på piezoelektriske skrivere i stedet for punktmatriseskrivere. Dette var det første store skrittet mot utviklingen av Epsons Micro Piezo-teknologi.

Til dette punktet hadde Epson slitt med den høye drivspenningen og små endringer i formen på piezoelektriske elementer. Men nå innså Epson at disse problemene kunne overvinnes ved å bruke flerlags piezoelektriske elementer, som gjennomgår større endringer i form ved lavere spenninger. Med denne oppdagelsen kunne Epson etablere teknologi som kunne konkurrere mot laserskrivere og termiske blekkskrivere.

Micro Piezo-skrivehoder som er i stadig utvikling, og deres bidrag til samfunnet

Store tekniske utfordringer måtte overvinnes for å utvikle Micro Piezo-teknologi. For det første er de piezoelektriske elementene laget av en keramikk. Den konvensjonelle måten å produsere elementene på var å bake keramikken som en murstein, kutte den i tynne skiver og deretter polere den til ønsket tykkelse. Keramikk blir imidlertid svært sprø når den bakes, og de piezoelektriske elementene ville sprekke eller knekke når de ble redusert under en viss tykkelse.

For å overvinne dette tekniske problemet kom utviklingsteamet opp med ideen om å skape piezoelektriske elementer ved å stable mange tynne lag på omtrent 20 mikrometer som en keramisk kondensator og dele dem i egnede former for å lage en aktuator. En tynnforms piezo ble således oppnådd ved å danne flerlagsstrukturen før baking og stabling av de piezoelektriske elementene i strimler. Denne metoden var banebrytende innen piezoelektrisk teknologi.

Det er slik Epson, gjennom en langvarig prosess med prøving og feiling, utviklet Micro Piezo-skrivehoder som banet vei for tynnere piezoelektriske elementer og mindre skrivehoder.

Utviklingen av Micro Piezo-skrivehodet startet i 1990, og masseproduksjonen ble oppnådd ved slutten av 1992. I 1993 ble Epson Stylus 800 svart-hvitt-blekkskriver det første produktet som ble utstyrt med Micro Piezo-skrivehode. Micro Piezo-teknologien fortsatte å utvikle seg. Neste generasjons hoder ble kalt ML Chips (flerlagskeramikk med hyperintegrerte piezosegmenter). Deres piezoelektriske elementer var mindre utsatt for skade, noe som gjorde det lettere å produsere i mengde. De ble etterfulgt av TFP-skrivehoder (tynnfilmpiezo), som hadde de tynneste piezoelektriske elementene mulig, og til slutt av Precision Core-skrivehoder, som hadde nøkkelen til høyere hastighet og bildekvalitet. Micro Piezo-skrivehoder gir ikke bare suveren ytelse, presisjon, hastighet og bildekvalitet, men de fungerer også på lav strøm, noe som gjør dem bedre for miljøet. Disse funksjonene har gjort det mulig for Micro Piezo-skrivehoder å raskt utvides til kommersielle, industrielle og kontor-utskriftssegmenter.

Epsons Micro Piezo-skrivehoder har potensial til å utvikle seg enda mer og oppfylle et enda bredere spekter av behov. Skrivehoder som er tettere og mer kompakte, vil gi høyere bildekvalitet til en lavere pris. De med flere dyser vil kunne skrive ut enda raskere. Fremskritt som disse gjør at Epson kan levere mer pålitelige kommersielle og industrielle blekkskrivere.

Epson vil fortsette å uopphørlig innovere og utvikle Micro Piezo-teknologien i fremtiden.

Innovasjoner innen projeksjon

Ved å utvikle mikrodisplayteknologi ga vi verden en innovasjon som er uunnværlig for gjenskaping av ekte og levende fargebilder. Men denne delen av virksomheten vår støtte på problemer, og var på et tidspunkt i fare for å mislykkes. Markedsundersøkelser hjalp oss med å navigere disse vanskelige farvannene. Vi besøkte kunder rundt om i verden for å se etter problemer innen deres felt og fant nye måter å løse dem på med innovasjon.

Vi utviklet projektorer som leverer store bilder med både høy kvalitet og høy oppløsning som er enkle å se fra alle vinkler. I dag brukes projektorene våre i kontorer, hjem, utdanning og til og med digital kunst gjennom projeksjonskartlegging, noe som gir spenning og overraskelser til mange mennesker.

Teknologien vår

Gjennombrudd etter ubøyelig markedsundersøkelse og stabil innsats:
Se tilbake på historien til visuell innovasjon

Gjennombrudd etter ubøyelig markedsundersøkelse og stabil innsats:
Se tilbake på historien til visuell innovasjon

Koble verden sammen med mikrodisplayteknologi

Mikrodisplayteknologien ligger i hjertet av Seiko Epsons LCD-projektorer og andre produkter for visuell kommunikasjon. Den kombinerer Epsons proprietære HTPS-panelteknologi (høytemperaturs polysilisium TFT-væskekrystall) med ulike optiske teknologier og designteknologier.

Før LCD-projektorer var projektorene store og tunge, de var ikke bærbare og de krevde mørklegging av rom på grunn av den lave lysstyrken. Epsons 3LCD-projektorer, verdens første projektorer som bruker tre HTPS-paneler, karakteriseres imidlertid av lysstyrken og hvor behagelige de er for øynene. Ikke bare har de bidratt til kulturen for presentasjoner på storskjermer, men de har også blitt brukt i utdanningsmiljøer og hjemmekinoer. Derfor har vi opprettholdt toppandelen i 500+ lumenprojektormarkedet i løpet av de 20 årene fra 2001 til 2021.

Epsons mikrodisplayteknologi har sin opprinnelse i Seiko Quartz LC V.F.A. 06LC, verdens første digitale klokke med et sekssifret LCD-display, introdusert i 1973. Produktet ble høyt ansett for displayet som tilbyr lavt strømforbruk og høy synlighet. Epson startet en flytende krystallvirksomhet for andre områder enn armbåndsur. Dette utviklet seg til slutt til den nåværende projektorvirksomheten.

Alt var imidlertid ikke enkelt i første omgang i projektorvirksomheten.

Utvikling av VPJ-700, en kompakt LCD-videoprojektor i full farge

I 1988 ble Seiko Epson de første i verden til å ta i bruk LCD-teknologi i en projektor, og i 1989 ble VPJ-700, en kompakt LCD-videoprojektor i full farge lansert.

Det var imidlertid ikke enkelt å selge verdens første projektor. Prosjekteringsteamet ble utvidet til mer enn 20 medlemmer for å lansere den forbedrede VPJ-2000, men salget økte ikke, noe som gjorde situasjonen verre. På den tiden ble videokameraer og andre produkter stadig mer populære, men behovet for LCD-projektorer som en enhet for å projisere bilder i dagliglivet og i bedrifter var begrenset.

Med forretningskontinuitet i fare bestemte ledelsen seg for å skjære ned og gjenoppbygge virksomheten. Det første tiltaket de iverksatte, var å undersøke markedet ved å besøke kunder over hele verden.

Siste sjanse: oppdage muligheter

Fem ingeniører og to salgsrepresentanter ble valgt for å gjenoppfinne LCD-projektorvirksomheten. Med tanke på at det opprinnelige teamet hadde rundt 20 personer, ble teamet betydelig trimmet.

Medlemmene begynte å besøke forskjellige kundeselskaper over hele verden. Med repetisjonen av denne stabile innsatsen oppdaget de et spesifikt behov i markedet.

Det var i USA, der personlige datamaskiner var i omfattende bruk og forretningspresentasjoner var vanlig, for å levere presentasjoner på en stor skjerm koblet til PC-en.

Teamet så at spredningen av personlige datamaskiner hadde potensialet til å utvide projektormarkedet, og de identifiserte at nøkkelfaktorer ikke bare var lysstyrke og høy oppløsning for å muliggjøre projeksjon i godt opplyste rom, men også liten størrelse og lett vekt for bærbarhet, og til slutt direkte tilkobling til en PC. Med et mål om å doble lysstyrken mens de halverte størrelsen og kostnadene, gikk de videre til å gjennomgå produktdesignet og teamstrukturen.

Mens utviklingsteamet jobbet for å øke produktkonkurranseevne og redusere kostnadene, fortsatte produksjonsteamet og salgsteamet å utvide driften. De besøkte distributører gjentatte ganger og førte prototypen rundt om i verden. Når distributører kunne se den faktiske forskjellen i lysstyrke og oppløsning, visste de at de kunne selge Epsons produkter.

Etablere et marked: i videre jakt på visuell innovasjon

Etter å ha oppnådd liten størrelse og høy oppløsning ble ELP-3000, verdens første dataprojektor, lansert i 1994. På den tiden var Windows 95 i bred bruk, noe som skapte flere muligheter for folk til å holde forretningspresentasjoner. Dette ble én av driverne for det eksplosive salget av ELP-3000, som var designet for å projisere data fra en personlig datamaskin.

I 1995 nådde Epson topposisjonen i det innenlandske markedet for projektorer. Det stødige arbeidet og kontraktene som teamet sikret seg på egen hånd, bar frukt. Selskapet fortsatte å introdusere nye produkter og etablere en kultur for bruk av projektorer for presentasjoner på storskjerm på kontoret.

Samtidig kom Epson inn på markedet for hjemmeprojektorer i fullskala i 2002, med ELP-TW100, som tilførte farge til folks liv. I tillegg til å gjøre fremskritt innen utdanningsfeltet bidrar selskapet nå til å bygge et miljø der hver eneste student kan få lik utdanning.

Når det gjelder teknologi, har mikrodisplayteknologi blitt brukt på produkter som smartbriller, mens laserlyskildeteknologi har blitt brukt på projektorer. I tillegg til klare og levende bildeuttrykk er produktets levetid og enkel installasjon realisert. Gjennom disse prestasjonene har bruken av projeksjonskartlegging for digital kunst og digital skilting i kommersielle anlegg blitt utvidet, og gjennom bildene har projektorer nå blitt en kilde til spenning og overraskelse for mange mennesker.

Epsons innovasjoner innen visuell kommunikasjon fortsetter å støtte læring, arbeid og livsstil ved å koble kjerneteknologidrevne produkter til mennesker, produkter, informasjon og tjenester, noe som til slutt forbedrer livskvaliteten og forbedrer industriens grenser.

Innovasjon for å redusere miljøpåvirkning

Som et ledende utskriftsselskap så vi etter løsninger for papiravfall etter utskrift.

Frukten av jakten vår var «PaperLab». PaperLab er verdens1 tørrprosess-papirproduksjonssystem for kontorer som kan produsere nytt papir fra brukt papir praktisk talt uten vann2. Vi viste frem systemet på Eco-Products 2015, den internasjonale utstillingen om miljø og energi, og skapte en stor hit med publikum.

PaperLab er utstyrt med #tørrfiberteknologi», som gjør papir til fibre med støtkraft uten bruk av vann. Det bidrar til å bygge en liten syklus med papirresirkulering, slik at resirkulering og bruk av papir for eksempel blir mulig på steder som på kontoret. Konseptet vårt for denne syklusen er ikke «resirkulering». Det er «oppsirkulering», en måte å tilføre ny verdi på. For tiden jobber vi med bruken og evolusjonen av «tørrfiberteknologi» på materialer annet enn papir, sammen med et bredt spekter av samarbeidspartnere.

Vi skal fortsette å gå inn for å levere ny verdi til verden mot å oppnå bærekraft og berike lokalsamfunn.

Teknologien vår

Innovasjoner som tar fremtiden i betraktning:
tørrfiberteknologi

Merknad1: Blant alle tørrprosess-papirproduksjonssystemer for kontorer. Kilde: Epsons undersøkelse utført i november 2016
Merknad2: Små mengder vann brukes for å opprettholde luftfuktighet inne i systemet.

Innovasjoner som tar fremtiden i betraktning:
tørrfiberteknologi

Fokus på problemene med utskrevet papir:
To perspektiver som førte til gjennombrudd i utvikling

Det var i 2010 da den daværende presidenten og representative direktøren Minoru Usui stilte et spørsmål til det tekniske utviklingsteamet. Han fortalte dem at det må være noe et ledende utskriftsselskap som oss kan gjøre med det.

Dette førte til at Kazuhiro Ichikawa, på tidspunktet leder for teknologiutviklingsteamet, begynte å besøke offentlige kontorer, bedriftskontorer og finansinstitusjoner for å observere hvordan utskrevet papir ble brukt og avhendet.

Han fant ut at mesteparten av det utskrevne materialet hadde konfidensiell informasjon og at avhendingen var satt bort til en ekstern entreprenør, noe som pådro seg kostnader. Kunder var ikke fornøyde med situasjonen.

Samtidig besøkte han papirfabrikker og industritestsentre for å utføre forskning fra ulike vinkler, fra papirproduksjon til resirkulering. Han ble klar over at store mengder vann er nødvendig for å resirkulere papir, samtidig som risikoen for vannforurensning må unngås, og at behandling av avløpsvann er kostbar. Når han så utenfor Japan, ble han klar over at ikke alle regioner har rikelig med vannressurser, noe som gir flere utfordringer innen papirresirkulering.

Vi oppdaget en mulighet for utvikling som fokuserte på å lukke ressurssløyfen og beskytte konfidensiell informasjon.

En ny utfordring:
resirkulering av papir i en praktisk talt vannfri prosess

Når utfordringen var identifisert, fokuserte teknologiutviklingsteamet på hvordan man kunne bygge en resirkuleringsmetode som praktisk talt ikke bruker vann, og som gir papir av høy kvalitet.

Det var imidlertid et utfordrende mål å oppnå. Når papiret ble makulert for fint, ble papirfibrene hakket, og høykvalitetspapir kunne ikke lages. Prøving og feiling fortsatte. Selv etter mer enn 100 forskjellige eksperimenter, slik som skraping av papir med mørtel og sliping av dem med miksere, fant man ingen løsning.

Gjennombruddet kom da Ichikawa rev av et stykke vashi, tradisjonelt japansk papir, med fingrene, og la merke til at fibrene langs de revne kantene var løse og kunne bli jevnet ut. Han tenkte at det kanskje ville være bedre å skille disse fibrene ved å løsne og vikle dem opp i stedet for gjennom en skjære-, gni- eller knuseprosess.

Denne ideen førte til utviklingen av Epsons tørrfiberteknologi, som omfatter en kombinasjon av prosesser der brukt papir defibreres (og dermed ødelegger all den trykte informasjonen på en side på en sikker måte), og det produseres nytt papir fra disse fibrene. For å verifisere om denne teknologien virkelig ville bli akseptert av markedet, demonstrerte Epson PaperLab, verdens første2 tørrprosess-papirproduksjonssystem for kontor, som kan produsere nytt papir fra brukt papir praktisk talt uten bruk av vann1 på Eco-Products 2015, den internasjonale utstillingen for miljø og energi. PaperLab ble en stor hit med publikum.

Åpne muligheter for oppsirkulering med tørrfiberteknologi

«Tørrfiberteknologi» både defibrerer, binder og former papir etter behov for et gitt bruksområde og muliggjør også behandling som tidligere var umulig, reduserer avfall og drar nytte av nye materialegenskaper.

PaperLab førte til mer enn resirkulert papir, det skapte også en ny verdi. «Tørrfiberteknologi» er en oppsirkuleringsløsning heller enn en resirkuleringsløsning. Det er nettopp den typen sosialt bidrag Epson alltid hadde ønsket å gjøre.

Inntil nå har resirkulering ofte blitt sett på som noe som returnerer noe av mindre verdi, siden ikke mange resirkuleringsteknologier kunne generere ny verdi. Epson håper imidlertid å utvide kulturen for oppsirkulering som en måte å skape nye verdier på.

Ved å bruke «tørrfiberteknologi» for å gi verdi til det som pleide å bli avhendet som avfall, vil vi redusere miljøpåvirkningen av produksjon.

Hva kan vi gjøre for fremtiden?
Oppnå bærekraft og berike lokalsamfunn

Epson jobber for tiden med likesinnede partnere for å utvikle oppsirkuleringsbruksområder for «tørrfiberteknologi» for en rekke materialer i tillegg til papir. Vi jobber også med måter å bruke «tørrfiberteknologi» til å produsere nye materialer for å erstatte petroleumsbaserte materialer som plast. Epson vil fortsette å utvikle teknologier, produkter og løsninger som er bærekraftige og som beriker lokalsamfunn.

Merknad1: Små mengder vann brukes for å opprettholde luftfuktighet inne i systemet.
Merknad2: Blant alle tørrprosess-papirproduksjonssystemer for kontorer. Kilde: Epsons undersøkelse utført i november 2016